Ashtanga

Ashtanga joga

Ashtanga joga to opracowana w latach 40. XX wieku w Indiach dynamiczna odmiana Hatha Yogi. Istotą tej praktyki jest synchronizacja oddechu z ruchem podczas wykonywania konkretnej sekwencji pozycji – asan. To najbardziej wszechstronny trening, więc doskonały dla osób, które oczekują wyzwań fizycznych dla swoich mięśni. Efektem praktykowania Ashtanga Jogi jest oczyszczone i uzdrowione silne ciało o dobrej kondycji oraz pięknej sylwetce. To medytacja w ruchu.[/text_output][/vc_column][vc_column width=”1/2″]

ashtanga yoga wrocław |akademiaruchu.com.pl
[/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/1″]

W Akademi Ruchu Ashtanga Joga podzielona jest na zajęcia dla osób początkujących, do których można dołączyć w każdej chwili, ćwiczenia I serii prowadzonej oraz Mysore, czyli praktyki własnej pod okiem nauczyciela. Zajęcia dla osób początkujących trwają 1 godzinę, a ich podstawą jest praca nad oddechem i podstawowymi sekwencjami Ashtangi Jogi. Ich celem jest również nauka oddychania podczas praktyki, stosowania bandth, czyli blokad energetycznych, oraz zwiększenie elastyczności ciała.

I seria prowadzona Ashtangi Jogi jest przeznaczona dla osób, które w podstawowym stopniu przyswoiły technikę oddechu ujjayi, punktów dristi i bandh energetycznych, poznały sekwencje powitań słońca A i B. Jeśli chcesz doskonalić całość ashtanga jogi lub poszczególnych sekwencji pierwszej serii, koniecznie dołącz właśnie do tej grupy.

Mysore to tradycyjna forma prowadzenia zajęć. Praktykujący ćwiczą zgodnie z tempem własnego oddechu. Nauczyciel obserwuje poszczególne osoby, udzielając im odpowiednich wskazówek i korekt.

Coraz więcej osób interesuje się praktykami filozofii indyjskiej. Szczególną popularnością cieszą się zajęcia ashtanga jogi, które często określa się mianem „power joga”. Wynika to z faktu, że wyróżniają się one wyjątkową dynamicznością. Odmiana hatha yogi zdobywa zainteresowanie zwłaszcza na Zachodzie, w tym również w Polsce. Treningi odbywają się w wielu miastach, także we Wrocławiu.  Wykonywane ćwiczenia cechują się wszechstronnością – bardzo szybko można uzyskać efekty w postaci wzmocnienia ciała i mięśni, prawidłowej postawy, smukłej sylwetki oraz lepszej kondycji i samopoczucia. Znacznie poprawia się też wytrzymałość.

Do charakterystycznych cech ashtanga jogi zalicza się łagodne przejścia pomiędzy asanami (czyli inaczej pozycjami) a oddechem. Trening składa się z sześciu serii ułożonych według poziomów trudności. Wielbiciele tego rodzaju gimnastyki uważają, że systematyczna aktywność umożliwia osiągnięcie rezultatów stanowiących połączenie masażu i sauny. Na poziomie fizycznym ciało staje się silne i elastyczne, a w sferze związanej z psychiką zmieniają się emocje – ekstrawertycy są spokojniejsi, a introwertycy zaczynają się otwierać na innych. Praktyki stanowią wsparcie w stresujących sytuacjach – uspokajają, odprężają, pomagają się skoncentrować. Warto wspomnieć, że w trakcie zajęć rozgrzewa się organizm, co umożliwia usunięcie szkodliwych toksyn.

[vc_custom_heading text=”Ashtanga joga dla początkujących (1h)” font_container=”tag:h2|text_align:left|color:%23303030″ use_theme_fonts=”yes”]

Grupa początkująca, do której można dołączyć w dowolnym momencie, nie trzeba mieć żadnych podstaw, nie jest też konieczne uczestniczenie we wcześniejszych zajęciach. Pracujemy tu nad oddechem i jego koordynacją z ruchem, stosowaniem blokad energetycznych oraz elastycznością ciała. Uczymy się również podstawowych sekwencji dla ashtangi yogi: powitania słońca A i powitania słońca B.

[vc_custom_heading text=”Ashtanga joga I seria prowadzona (1,5h)” font_container=”tag:h2|text_align:left|color:%23303030″ use_theme_fonts=”yes”]

Jeśli nie są Ci obce elementy praktyki jogi tj.: oddech ujjayi, aktywizacja tzw. bandh i punkt skupienia uwagi dristi, znasz sekwencje powitań słońca A i B, to jesteś gotowa/ gotowy przyjść na zajęcia pierwszej serii prowadzonej – dla wtajemniczonych PSP 🙂

Zajęcia te są przez nauczyciela prowadzone w klasyczny sposób, ponieważ on nie prezentuje asan, a nawiguje całe zajęcia głosem, zapowiada pozycje oraz „rozlicza” je, bardzo często posługując się sanskrytem. 

PSP otwiera i zamyka intonowana wspólnie mantra, uczniowie podążają jednolitym tempem, a salę wypełnia rytmiczny i dźwięczny oddech ujjayin- to właśnie sprawia, że te zajęcia są tak wyjątkowe, jednoczą praktykujących niezależnie od ich stopnia „zaawansowania”. 

Lekcję rozpoczynają Surya Namaskar A, później B, następnie szereg asan stojących i dalej siedzących przeplatanych vinyasami, na koniec następują wygięcia a po nich pozycje odwrócone tzw. Inwersje. 

Uczniowie wykonują pozycje pełne lub ich warianty zaproponowane przez nauczyciela, jeśli potrzeba, tak by bezpiecznie i głęboko przejść przez praktykę.

Całość zwieńcza zasłużony relaks czyli savasana, trwający od kilku do kilkunastu minut, w ciszy, odpuszczając wszelkie napięcia w ciele i umyśle.

Zajęcia są przeznaczone dla wszystkich osób, które praktykowały Pierwszą Serię Ashtangi co najmniej do pozycji Navasana.

[vc_custom_heading text=”Mysore (planowane 1,5h)” font_container=”tag:h2|text_align:left|color:%23303030″ use_theme_fonts=”yes”]

Lekcja odbywa się na zasadzie praktyki własnej pod okiem nauczyciela. Zajęcia te różnią się formułą od serii prowadzonej – nauczyciel nie prowadzi głosem, nie rozlicza pozycji, dlatego ważne by przychodząc na zajęcia znać minimum pozycje stojące pierwszej serii Ashtangi*

Rolą nauczyciela na zajęciach Mysore jest przyglądanie się pracy uczniów i aktywne korygowanie praktyki, pomoc w pogłębianiu pozycji, lub proponowanie wariantów dostosowanych do konkretnego ciała.

Sala otwarta jest dla uczniów przez 2 godziny, tak by każdy mógł wykonać całą serię we własnym tempie. Możliwe jest też przyjście później lub wyjście z zajęć wcześniej w ramach wyznaczonego czasu, jeśli danego dnia planujemy wykonać np. tylko pół serii. 

Mysore jest stylem pozwalającym rozwijać praktykę przy zindywidualizowanym wsparciu i bezpośrednim kontakcie z nauczycielem, a także pomaga wypracować nawyk praktyki własnej i odpowiedniej dyscypliny.

* Z myślą o startujących joginach przygotowaliśmy osobne lekcje „Ashtanga dla początkujących”, na których można poznać tę praktykę od podstaw z obszernym wyjaśnieniem i wsparciem naszych nauczycieli. W ten sposób łatwiej będzie się odnaleźć i skorzystać z lekcji Mysore oraz PSP.

Chodzę na ashtangę jogę dlatego, że jest to najbardziej dynamiczna odmiana jogi. Na pierwsze zajęcia przyszłam bez przekonania, ale wystarczyła h, abym zaczęła nie tylko ćwiczyć na zajęciach ale i w domu. Ashtanga nie tylko odpowiada mi jako czysta forma aktywności, ale i balsam dla umysłu po pracy 🙂Sylwia
Zdecydowanie wybieram ashtanga jogę! Bo jest wystarczająco dynamiczna dla mojego temperamentu a jednocześnie „koncentrująca” na tyle aby ten temperament opanować. Po prostu zapewnia doskonałą równowagę na każdym poziomie :).Ewelina


[vc_custom_heading text=”Sylwetki mistrzów” font_container=”tag:h2|text_align:left|color:%23303030″ use_theme_fonts=”yes”][vc_custom_heading text=”John Scott” font_container=”tag:h3|text_align:left|color:%23303030″ use_theme_fonts=”yes”]

John Scott – pochodzący z Nowej Zelandii jogin jest jednym z najpopularniejszych światowych nauczycieli Ashtanga Vinyasa Yogi.

Zapytany o swoje pierwsze zetknięcie z jogą z uśmiechem odpowiada, że była to… gra w golfa. Musiał skupić się jednocześnie na tym, co wokół, miejscu, w które ma trafić piłka, jak i na samej piłce. Tym samym jest Ashtanga – połączeniem koncentracji, oddechu i umysłu w ruchu. Derek Ireland był jego pierwszym nauczycielem. To on pokazał mu drogę do jogi dzięki swojej charyzmie, energii i entuzjazmowi. Ścieżka obrana przez Johna wkrótce zaprowadziła go do Mysore w Indiach, gdzie został uczniem legendarnego Sri Krishna Pattabhi Joisa, nauczyciela Ashtanga Vinyasa Yogi, który od tego momentu został jego mentorem.

W 1995 roku z rąk Pattbhiego Jois’a otrzymał certyfikat Ashtanga Vinyasa Yogi uprawniający go do nauczania tą metodą. Swoim uczniom przekazuje techniki poznane dzięki swojemu nauczycielowi. Naucza, że joga to nie tylko fizyczna praktyka, ale też filozofia życia, odkrywa przed nimi kolejne stopnie mądrości. Ma indywidualne podejście do każdego ucznia. Od ponad 20 lat podróżuje po świecie nauczając, szerząc swoją ogromną wiedzę. Jest autorem bestsellerowej książki „Joga Ashtanga” – ilustrowanego podręcznika-kursu ashtangi jogi dla osób początkujących.

Czym jest joga w życiu Johna Scotta? Jest dla niego kluczem do poznania samego siebie, połączeniem ze światem duchowym, esencją energii wszechświata.
https://johnscottyoga.com

[vc_custom_heading text=”Sri Krishna Pattabhi Jois” font_container=”tag:h3|text_align:left|color:%23303030″ use_theme_fonts=”yes”]

Sri-Krishna-Pattabhi-Jois_large

Wśród pionierów ashtanga yogi należy wymienić Sri Krishna Pattabhi Joisa. Mężczyzna przyszedł na świat 26.07.1915. Panowała wówczas pełnia księżyca, co w kulturze hindusów Guru Purnima (zajmujących tereny należące do niewielkiej, około 500-osobowej, miejscowości Kowshika, niedaleko Hasen) stanowi bardzo ważny moment.

Mistrz ashtanga yogi wywodził się z wyjątkowej rodziny. Już od młodości poznawał tajniki sanskrytu, czerpał wiedzę z rytuałów hinduskich i ksiąg wedyjskich. Jego ojciec był kapłanem oraz astrologiem. Kiedy chłopiec miał 12 lat, uczestniczył w pokazie asan, który prowadził Sri T. Krishnamacharya. Pattabhi Jois był pod wrażeniem jego występów do tego stopnie, że następnego dnia został jego uczniem. Początkowo zainteresowania nastolatka traktowano z dystansem i zdziwieniem – nikt z rodziny nie uprawiał jogi. Młodzieniec był jednak bardzo wytrwały – praktykował codziennie przez dwa lata pod okiem swojego mentora. Później zdecydował się na wyjazd do Mysore, aby rozwijać swoje umiejętności w Sanskryt College Maharaja. Studia nie należały do łatwych. Mężczyzna miał problemy finansowe. Zdarzało się, że brakowało mu środków na żywność. Pomimo trudności, cechował się ogromnym zapałem, co pozwoliło mu przetrwać i stać się absolwentem tej renomowanej uczelni.

W 1930 r. Pattabhi Jois wziął udział w prezentacji ashtanga yogi w wykonaniu swojego pierwszego nauczyciela i ponownie zaczął gimnastykę pod jego kierunkiem. To był niezwykły czas, gdyż Krishnamacharya pomagał wrócić do zdrowia maharadży Krishna Rajendra Wodeyar i z tego powodu cieszył się wyjątkowymi względami. Indyjski władca, z wdzięczności za okazane wsparcie, zbudował i finansował szkołę yogi, do której uczęszczali m.in. K.S Iyengar oraz Pattabhi Jois. Niestety inicjatywa nie przetrwała próby czasu. Darczyńca zmarł w połowie lat czterdziestych ubiegłego wieku, a jego następca nie chciał kontynuować rozpoczętego dzieła. Krishnamacharya wyjechał do Madrasu. Tam spędził resztę życia.

W roku 1937 Pattabhi Jois wrócił na uczelnię w Sanskryt College Maharaja, gdzie prowadził wykłady na temat ashtanga jogi. W ośrodku pracował przez wiele lat, a w 1973 przeszedł na zasłużoną emeryturę. Był cenionym nauczycielem, o czym świadczy otrzymanie tytułu profesora w 1956 r. W czerwcu 1937 r. ożenił się z Savitrammą. Ceremonia odbyła się w czasie pełni księżyca. Ze swoją wybranką spłodził trójkę dzieci – Ramesh, Manju, i Saraswati. Warto wspomnieć, że jedna z jego córek – Saraswati – w 1971 r. urodziła chłopca o imieniu Sharath, który obecnie pełni funkcję dyrektora placówki edukacyjnej w Mysore.

W 1948 r. Pattabhi Jois otworzył w nowym domu, w Lakshmipuram, Ashtanga Yoga Research Institute. Obecnie indyjski ośrodek cieszy się ogromnym zainteresowaniem wśród praktyków ashtanga jogi, gromadząc studentów z całego świata. W 1958 r. Jois rozpoczął prace nad książką, pt. „Joga mala”. Publikacja została wydana w Indiach w 1962 r. (wiele lat przed bestsellerem „Światło jogi” autorstwa BKS Iyengara). Niestety na Zachodzie opracowanie było niedostępne do roku 1997, kiedy zdecydowano się przetłumaczyć je na język angielski. Do polskich księgarń dzieło trafiło dopiero w 2007 r. za pośrednictwem wydawnictwa Virya Sławomira Bubicza. Praca stanowi ogromny wkład w rozwój ashtanga jogi. Autor zawarł w niej informacje na temat filozofii, metodyki, technik ćwiczeń. Opisane elementy w znacznej mierze bazują na naukach mentora Krishnamacharya. Twórca książki zmodyfikował jednak pewne elementy – wcześniej asany dzieliły się według poziomu trudności od pierwszej do czwartej, ale Pattabhi Jois uwzględnił sześć serii. Wschodni mistrz stał się rozpoznawalny na Zachodzie za sprawą Belga Van Lysebeth Andre, który spędził z nim dwa miesiące, trenując podstawy ashtanga jogi. Mężczyzna opisał swoje doświadczenia w książce, pt. „Joga dla samouków”. Tam wymienił nazwisko Joisa oraz podał jego adres. To spowodowało zwiększone zainteresowanie ludzi z krajów wysoko rozwiniętych. Przybywali oni z różnych stron, aby uczestniczyć w zajęciach na uczelni w Mysore.

W 1975 r. Pattabhi Jois udał się w podróż do Stanów Zjednoczonych. Później wyruszył do innych krajów na świecie, by rozpowszechniać wiedzę na temat ashtanga yogi. To właśnie za jego sprawą praktyki wschodnie stały się bardzo popularne w krajach europejskich, w tym w Polsce – w samym Wrocławiu funkcjonuje kilka ośrodków, w których organizuje się takie zajęcia. Pomimo zaawansowanego wieku, pochodzący z Indii mistrz był bardzo aktywny. Na ostatnią zagraniczną wyprawę wybrał się w 2006 r., czyli na trzy lata przed śmiercią. Jois odszedł z tego świata 18.05.2009 r. o godz. 14:30.
Na podstawie: http://www.kpjayi.org/

[/vc_column][/vc_row]